Afgørelse om indplacering i udbud af værkstedsydelser
I den foreliggende sag har Klagenævnet for Udbud truffet afgørelse vedrørende en klage fra Scania Danmark A/S imod Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) vedrørende indplaceringen af tilbydere i en udbudsproces om rammeaftaler for værkstedsydelser. Scania påstod, at FMI handlede i strid med ligebehandlingsprincippet og gennemsigtighedsprincippet i udbudslovens § 2, ved at indplacere MAN Truck & Bus Danmark A/S som primær leverandør og Scania som sekundær. Klagen som helhed omfattede to væsentlige påstande; den første, at FMI's beslutning var behæftet med fejl, og den anden, at tildelingsbeslutningen burde annulleres.
Klagenævnet fandt imidlertid, at FMI's evaluering var grundig og saglig. Nævnet vurderede, at der ikke forelå beviser for, at FMI's beslutning om indplaceringen var usaglig eller i strid med udbudslovens principper. Specifikt blev det understreget, at Scanias tilbuds beskrivelse mangler i forhold til at demonstrere evnen til at servicere en bred vifte af mærker, hvilket blev anset for centralt for at opfylde opgavens krav. Klagenævnet indså, at FMI havde handlet indenfor sit skøn ved vurderingen af Scanias tilbud, og at evalueringen var i overensstemmelse med de fastlagte kriterier i udbuddet.
Endvidere vurderede Klagenævnet, at hvis Scania endda havde opnået toppoint for de underkriterier, de påpegede, ville dette ikke have ændret resultatet af den samlede evaluering i deres favør, hvilket endvidere understregede vurderingens legitimitet. Afgørelsen konkluderede dermed, at Scania ikke havde fremlagt tilstrækkelig grund til at udfordre FMI's evaluering eller afgørelsen om indplacering, hvilket resulterede i en afvisning af alle deres påstande.
Afgørelsesdato: 12.03.2025
Kontakt:
QSvar.dk
Email:
kontakt@QSvar.dk
Telefon:
(+45) 91 86 88 80